[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دنیای تکنولوژی
گوگل خبرداد که کوکیهای شخص ثالث را در کروم مسدود نخواهد کرد. این شرکت میگوید که ازبینبردن کوکیها بر تبلیغکنندگان آنلاین تأثیر منفی میگذارد. گوگل قرار می بود در سال ۲۰۲۴ همانند سافاری اپل و فایرفاکس موزیلا برنامه مسدودسازی کوکیهای شخص ثالث را اجرا کند، اما اکنون از این برنامه عقبنشینی کرده است.
«آنتونی چاوز»، معاون مطرح Privacy Sandbox گوگل در یک نوشته تازه میگوید که این شرکت یک رویکرد تازه را درمورد کوکیهای شخص ثالث اتخاذ میکند که در آن انتخاب کاربر افزایش مییابد. درواقع گوگل بهجای منسوخکردن کوکیهای شخص ثالث، ویژگی جدیدی را در کروم معارفه میکند که به افراد امکان میدهد انتخاب آگاهانهای درمورد کارکرد کوکیها داشته باشند؛ این چنین کاربران میتوانند هر زمان که بخواهند میتوانند تصمیم خود را عوض کنند.
یقیناً تا این مدت گوگل اشکار نکرده این ویژگی دقیقاً چطور خواهد می بود، اما میتواند زیاد تر همانند به گزینه شفافیت ردیابی اپلیکیشن در دستگاههای اپل باشد؛ این قابلیت اپل در سال ۲۰۲۱ برای شبکههای اجتماعی تقریباً ۱۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشت.
تحول رویه گوگل درمورد کوکیهای شخص ثالث در کروم
آنتونی چاوز میگوید که گوگل اکنون روی اراعه کنترلهای زیاد تر برای مدیریت دادههای کاربر در مرورگر تمرکز خواهد کرد. این کار شامل کنترلهای حریم خصوصی اضافی همانند حفاظت از IP در حالت ناشناس (Incognito) کروم و بهبود مداوم APIهای Privacy Sandbox میبشود.
به عبارتی این تصمیم گوگل به تبلیغکنندگانی که به کوکیها برای تبلیغات موثر متکی می باشند، زمان حیات میدهد. در چند سال قبل، برنامههای این شرکت برای حذف کوکیهای شخص ثالث با تأخیرها و مانع ها نظارتی روبه رو بوده است. در ابتدا گوگل تصمیم داشت که تا آخر سال ۲۰۲۲ این کوکیها را حذف کند، اما به علت بازخوردهای گوناگون از طرف سهامداران، تبلیغکنندگان، ناشران و نهادهای نظارتی همانند رگولاتوری بریتانیا این مهلت به سال ۲۰۲۴ و سپس به اغاز سال ۲۰۲۵ موکول شد.
در اغاز سال ۲۰۲۴ گوگل یک قابلیت تازه به نام Tracking Protection اراعه کرد که کوکیهای شخص ثالث را بهطور پیشفکر برای ۱ درصد از کاربران کروم در سراسر جهان مسدود میکرد. این حرکت به گفتن اولین قدم برای ازبینبردن کامل کوکیها برداشت شد. بااینحال، نگرانیها و انتقادهای گوناگون علتتأخیر زیاد تر در اجراییشدن کامل این مطرح شد.
رگولاتوری بریتانیا و دیگر نهادهای نظارتی نگرانیهای خود را درمورد Privacy Sandbox گوگل ابراز کردهاند، چرا که امکان پذیر این مطرح رقابت را محدود کند و به گوگل مزیت ناعادلانهای در بازار تبلیغات دیجیتال بدهد. بااینحال اکنون گوگل رویه فرد دیگر را در پیش گرفته است.
دسته بندی مطالب
[ad_2]

