[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دنیای تکنولوژی
مایکروسافت در کنفرانس گسترشدهندگان بازیهای رایانهای (GDC) 2025 از ۱.۲ DirectX Raytracing (DXR) رونمایی کرد. این بهروزرسانی که بهگفتن «نقطه عطف بعدی حوزه گرافیک» معارفه شده است، از طریق فناوریهای جدیدی همانند Opacity Micromaps و Shader Execution Reordering وعده پیشرفتهای چشمگیری در کارکرد Path Tracing را میدهد.
اگرچه نمایش کامل این فناوریها بهصورت عمومی بعداً انجام خواهد شد، مایکروسافت ادعا میکند که این بهروزرسانیها بهبودهای قابلتوجهی در رندرینگ و کارکرد بازیهای مبتنی بر Ray Tracing به همراه خواهد داشت.
«کاسی هوف»، مدیر ارشد مایکروسافت، در وبلاگ آن توضیح میدهد که غول فناوری با همکاری شرکای سختافزاری همانند AMD، اینتل، انویدیا و کوالکام، و این چنین گسترشدهندگان بازی، آخرین دستاوردهای DXR را به نمایش گذاشته است.
ویژگیهای بهروزرسانی تازه مایکروسافت DirectX
فناوریهای جدیدی که علتافزایش دیدنی کارکرد Ray Tracing خواهد شد، به شرح زیر می باشند:
- Opacity Micromaps (OMM): این فناوری بهینهسازی قابلتوجهی در هندسههای Alpha-Tested تشکیل میکند و تا ۲.۳ برابر بهبود کارکرد در بازیهای Path-Traced را به همراه دارد. OMM با مدیریت کارآمد دادههای شفافیت، تعداد فراخوانیهای Shader را افت داده و بازدهی رندرینگ را بدون کم شدن کیفیت بصری افزایش میدهد.
- Shader Execution Reordering (SER): این فناوری جهش بزرگی در کارکرد رندرینگ تشکیل میکند و در برخی سناریوها تا ۲ برابر سریع تر عمل میکند. SER با گروهبندی هوشمندانه اجرای Shaderها، بازدهی GPU را افزایش داده، افت نرخ فریم را به حداقل رسانده و بازیهای Ray-Traced را روانتر و دلنشینتر از همیشه میکند. این ویژگی راه را برای گسترش بازیهای بیشتری با فناوری Path Tracing هموار میکند.
Path Tracing (ردیابی مسیر) یک تکنیک پیشرفته در رندرینگ گرافیکی است که برای همانندسازی نحوه تعامل نور با اشیاء در یک صحنه به کار میرود. این تکنیک یکی از راه حلهای Ray Tracing (ردیابی پرتو) محسوب میبشود و مقصد آن تشکیل تصاویری با کیفیت نزدیک به حقیقت است.
مایکروسافت در این اتفاقات این چنین از فناوریهای فرد دیگر همانند افت مصرف حافظه با منفعت گیری از «Neural Block Texture Compression» و این چنین Neural Supersampling و Denoising برای بهبود کیفیت عکس در Path Tracing بدون کم شدن کارکرد خبر داد. این فناوریها امکان رندرینگ دقیق و بلادرنگ را فراهم میکنند.
بهزودی اطلاعات بیشتری درمورد DirectX Raytracing 1.2 انتشار خواهد شد و دموهایی از بهبودهای تشکیل شده توسط گسترشدهندگان در دسترس قرار خواهد گرفت. این بهروزرسانی نویدبخش آیندهای روشن برای گرافیک بازیهای رایانهای و تواناییهای بصری بینظیر برای گیمرها است.
دسته بندی مطالب
[ad_2]

