اتوبوس مارال با موتور و گیربکس تازه به خط تشکیل باز می‌گردد

تکنولوژی

نوشته شده توسط:

[ad_1]

اسکانیا مارال که بین رانندگان به اتوبوس مارال یا به‌طور ساده مارال شهرت دارد، ازجمله ستون‌های حمل‌ونقل بین‌جاده‌ای ایران در سالیان تازه به شمار می‌آید. محبوبیت این اتوبوس آن‌قدر زیاد است که حتی بعد از تشکیل نسخه تازه آن موسوم به اسکانیا درسا، بازهم تشکیل اتوبوس مارال ادامه یافت. تشکیل و اراعه هر دو مدل مارال و درسا توسط شرکت عقاب افشان انجام می‌بشود.

بعد از اغاز دور تازه تحریم‌های اقتصادی، تشکیل اتوبوس نیز در کشورمان کم شدن شدیدی را توانایی کرد. تشکیل و اراعه ناکافی اتوبوس به بازار جهت شد تا قیمت این ماشین طی پنج سال ۴۰ برابر بشود. رانندگان در سال ۱۳۹۷ می‌توانستند با مبلغی بین ۵۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان مالک یک اتوبوس تازه شوند؛ حال آن‌که قیمت نسخه‌های کم‌کارکرد مارال و درسا اکنون به بیشتر از ۲۰ میلیارد تومان افزایش اشکار کرده است.

اتوبوس‌های مارال، درسا و ولوو B9R‌ در کنارهم، سال‌های نه چندان دور

شرکت عقاب افشان تصمیم دارد تا نسخه‌ای تازه از اتوبوس مارال را روانه جاده‌ها کند. این ماشین در جریان نمایشگاه حمل‌ونقل ۱۴۰۲ وجود داشت و انتظار داریم طی ماه‌های آتی خواست‌گذاری آن اغاز بشود. نسخه تازه اتوبوس مارال در قیاس با نسل‌های قبلی تحول ظاهری خاصی را توانایی نکرده اما تغییرات فنی آن زیاد می باشند.

مشخصات اتوبوس مارال تازه

اکنون به‌جای موتور و گیربکس اسکانیا، از موتورهای کامینز و گیربکس‌ ZF برای مارال منفعت گیری شده است. موتورهای کامینز به‌کاررفته در این اتوبوس ساخت چین می باشند، به همین علت از هم‌اکنون این ماشین به مارال چینی شهرت یافته است.

پیشرانه کامینز به‌کاررفته در مارال با کد ISM11E5-440‌ شناخته می‌بشود و مطابق نامش، حداکثر ۴۴۰ اسب‌بخار قوت تشکیل می‌کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه نیز ۲۰۸۰ نیوتن‌متر خواهد می بود. این موتور شش سیلندر، یازده لیتر حجم دارد و از استاندارد عدم آلایندگی یورو ۵ پیروی می‌کند.

اتوبوس مارال

این پیشرانه به توربوشارژر و اینترکولر تجهیزاست. ماموریت انتقال قوت در نسل تازه مارال را نیز گیربکس ۱۲ سرعته ZF با کد 12TX2411BO بر مسئولیت دارد. این گیربکس نیز به کلاچ اتوماتیک و اینتاردر تجهیزشده است.

نسخه‌های قبل اتوبوس مارال به موتور‌های سری DC اسکانیا تجهیزبودند که بین ۴۰۰ الی ۴۲۰ اسب‌بخار قوت تشکیل می‌کرد. گیربکس‌های هشت سرعته سری GR875R اسکانیا نیز ماموریت انتقال قوت را در این اتوبوس بر مسئولیت داشتند. به این علت روی کاغذ با موتور و گیربکس بهتری نسبت به قبل مواجه هستیم. بااین‌وجود بایستی کارکرد مشخصات فنی تازه این اتوبوس در عمل اشکار بشود.

ناوگان حمل‌ونقل، چشم به راه خودروهای تازه

افت شدید تشکیل اتوبوس‌های بین‌شهری علتشده است تا قیمت این خودروها به‌نحوه غیرقابل تحملی افزایش یابند. بعد از زمان‌ها تأخیر و تعلل، بالاخره چند شرکت داخلی دست به‌کار شده‌اند تا اتوبوس‌های تازه را داخل ناوگان حمل‌ونقل کنند. ایران ماشین دیزل یک اتوبوس شبه چینی را با قیمت نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان معارفه کرده است. سروش دیزل تصمیم دارد تا اتوبوس خود به نام نویگیتور را با موتور و گیربکس ایویکو و قیمت ۱۷ میلیارد تومان اراعه کند.

عقاب افشان

در این بین باید چشم به راه تصمیم عقاب افشان باشیم تا قیمت اتوبوس مارال با موتور و گیربکس تازه اشکار بشود. این امیدواری وجود دارد که با وجود زیاد اتوبوس‌های تازه در بازار، قیمت این ماشین افت یابد. هرچند دستیابی به قیمت‌های قبل مقدور نخواهد می بود. این چنین اختلاف قیمت قابل‌دقت اتوبوس با کشنده، هم چنان جذابیت شغل رانندگی را نزد رانندگان خودروهای سنگین افت می‌دهد.

[ad_2]

منبع