[ad_1]
در چند زمان تازه شرکتهای بزرگ فناوری همانند گوگل، آمازون و متا تعداد بسیاری از کارکنان خود را اخراج کردند. اکنون «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، برخی از دلایل این اخراجها را شرح داده است.
مارک زاکربرگ در پادکست Morning Brew Daily درمورد اخراجهای تازه شرکتهای فناوری سخن بگویید کرده. به حرف های او، موج اول اخراجها زیاد تر برای تعدیل شمار بسیاری از کارکنانی می بود که طی دوران کرونا استخدام شدند. علت مهم فرد دیگر که او برمیشمرد این است که شرکتهای فناوری اعتقاد دارند با افت تعداد کارکنان و «لاغرتر» کردن شرکتها، میتوان به کارایی بیشتری رسید.
دلایل تعدیل نیرو در شرکتهای فناوری
موج اول اخراجها به دوران کرونا مربوط میبشود. در طول همهگیری، فروش تجارت الکترونیک زیاد رشد کرد که به موازات آن، تبلیغات آنلاین نیز ناظر افزایش چشمگیری می بود. اما بعد از کرونا و با برگشت مردم به اماکن عمومی، مقدار فروش آنلاین نیز افت یافت و یقیناً نرخ تبلیغات هم کمتر شد و تعداد بسیاری از شرکتها (ازجمله متا) که در دوران اوج تبلیغات و فروش آنلاین کارکنان بسیاری را استخدام کرده بودند، ناچار شدند نیروهای خود را اخراج کنند.
این چنین زاکربرگ تأثیرات دوران پسا-کرونا در موج اول اخراجها را زیاد تر از رونقگرفتن هوش مصنوعی میداند. بعد از اخراجهای موج اول، به باور زاکربرگ، اکنون شرکتها به دلایل فرد دیگر دست به تعدیل نیرو میزنند. شرکتهای بزرگ فهمیدهاند که افت کارکنان میتواند مزایایی داشته باشد. زاکربرگ میگوید که متا با افراد بااستعداد تعداد بسیاری در این دوره خداحافظی کرده، اما این کار به رشد شرکت منجر شده است.
زاکربرگ بعد از سال دشوار ۲۰۲۲، سال ۲۰۲۳ را «سال منفعتوری متا» نامید و موفق شد سهام این شرکت را به بیشترین سطح خود رساند. او در این سال افت هزینههای سنگین را در رأس دستور کار خود قرار داد و این شرکت بیشتر از ۲۰ هزار نفر را اخراج کرد. متا برای کارآمدترکردن کسبوکار خود، اخراجهایی در سطح مدیران شرکت نیز انجام داده است. برای مثال، اینستاگرام درحال حذف تعداد بسیاری از مدیران فنی خود است. بهنظر میرسد که متا این رویه را در دیگر زیرمجموعههای خود نیز انجام دهد.
[ad_2]
منبع

