[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دنیای تکنولوژی
هواپیمای جاسوسی U-2 ساخت کمپانی لاکهید یکی از نمادین ترین هواپیماهای دوران جنگ سرد می بود و نقش برجسته ای در بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۷ ایفا کرد. امروزه این هواپیما یکی از قدیمی ترین هواپیماهایی است که تا این مدت در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده وجود دارد، هواپیمایی که اولین بار در سال ۱۹۵۵ به پرواز درآمده و در سال ۱۹۵۶ داخل خدمت شد.
این هواپیما به گونه ای طراحی شده می بود که شناسایی آن سخت باشد و بتواند یک هواپیمای شناسایی در ارتفاع بالا باشد. هواپیماهای جاسوسی U-2 ها هم چنان در خدمت بوده و اکنون تنها پلتفرم جاسوسی سرنشین دار نیروی هوایی ایالات متحده در ارتفاع بالا می باشند.

هواپیمای جاسوسی همه کاره ۷۰ ساله نیروی هوایی ایالات متحده
هواپیمای جاسوسی U-2 در خفا توسط قسمت سری Skunk Works از شرکت لاکهید مارتین در بربنک، کالیفرنیا گسترش یافت. این هواپیما با بالهایی همانند هواپیماهای بدون موتور طراحی شده می بود که برای پرواز در جو رقیق بالای ۵۵,۰۰۰ فوت (بعداً بیشتر از ۷۰,۰۰۰ فوت) بهینه سازی شده بودند. آنها اولین بار در سال ۱۹۵۶ داخل خدمت شدند و آخرین فروند آن در سال ۱۹۸۹ تحویل داده شد.
لاکهید مارتین مدعی است که U-2S Dragon Lady یک هواپیمای چابک و قابل مطمعن برای اهداف جمع آوری اطلاعات، نظارت و شناسایی (ISR) در ارتفاعات بالاست که به طور ۲۴ ساعته و برای همه ۳۶۵ روز سال پرواز می کند. هواپیماهای U-2 برای چیزی بیشتر از جاسوسی از کمونیست ها منفعت گیری شده است. از این هواپیما برای مطالعات نقشه برداری، نمونه برداری جوی، و حتی جمع آوری داده های عکاسی مدیریت کشاورزی و زمین برای وزارت انرژی آمریکا منفعت گیری شده اند. U-2 برای برقراری ربط بین جت های جنگنده نسل های گوناگون نیز به کار گرفته شده است.
| ویژگی های هواپیمای جاسوسی U-2 | اعداد و رقم های |
| طول بال ها | ۳۲ متر |
| طول | ۱۹.۲ متر |
| حداکثر وزن زمان بلند شدن | ۱۸,۱۴۴ کیلوگرم |
| وزن محموله | ۲,۲۶۸ کیلوگرم |
| شدت | ۶۵۶ کیلومتر در ساعت |
| برد | ۱۱,۲۰۰ کیلومتر |
| سقف پرواز | بیشتر از ۷۰,۰۰۰ فوت |
ماهواره ها و پهپادهایی برای جایگزینی U-2 برنامه ریزی شده بودند، اما U-2 هم چنان قادر به انجام ماموریت ها در محیطی می بود که هیچ هواپیمای فرد دیگر قادر به انجام آن نبوده است. این چنین U-2 می تواند به گفتن یک پلتفرم برای آزمایش پلتفرم های نسل ششم منفعت گیری بشود.

به ادعای لاکهید مارتین، U-2 به گفتن یک پلتفرم برای به نمایش گذاشتنِ سریعتر و مقرون به صرفه تر قابلیت های تازه برای چشم انداز عملیات مشترک همه جانبه انعطاف پذیر است. طراحی بی همتا و ماژولار بودن آن را قادر میسازد تا فناوریهای تازه را در هفتهها و نه سالها به نمایش گذاشته و کارآیی آن ها را اثبات کند. لاکهید مارتین تصریح کرده است که “معماری باز و جثه برتر، وزن، قوت و قابلیت خنک کنندگی (SWAP-C) را نشان داده است.”

در سال ۲۰۲۳، U-2 متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده یکی از داراییهایی می بود که برای جمعآوری اطلاعات در رابطه “بالون جاسوسی” مزاحم چینی که در سراسر کانادا و ایالات متحده به پرواز درآمده می بود مورد منفعت گیری قرار گرفت، قبل از این که با شلیک یک F-22 Raptor (تنها شکار پرنده نظامی دشمن در موقعیت هوا به-هوا برای پیشرفته ترین جت جنگنده برتری هوایی جهان) ساقط بشود.

دو فروند U-2 سرنگون شدند
هواپیمای U-2 Dragon Lady در سال ۱۹۵۶ داخل خدمت شد و تا ۱ مه ۱۹۶۰ مخفی ماند، وقتی که شوروی یکی از آنها را در حالی که یک پرواز جاسوسی را بر فراز خاک شوروی انجام می داد سرنگون کرد (خلبان آن یک فرد غیرنظامی می بود). این یک فروند U-2 (با خلبانی سرگرد ریچارد اس. هرسی) می بود که برای اولین بار در ۱۴ اکتبر ۱۹۶۲ سایت های موشکی شوروی را در کوبا کشف کرد. هشت روز سپس، یک هواپیمای جاسوسی U-2 در جریان بحران موشکی کوبا توسط یک موشک زمین به هوا سرنگون شد. هنگامی هواپیمای U-2 بر فراز کوبا سرنگون شد، اوضاع میتوانست به نحوه چشمگیری تشدید بشود، اما تنش ها مدیریت شده و درگیری بزرگ تری رخ نداد.
| اتفاق کلیدی مرتبط با U-2 | تاریخ |
| اولین پرواز | ۱۹۵۵ |
| اولین پرواز عملیاتی | ۱۹۵۶ |
| ساقط شدن توسط اتحاد جماهیر شوروی | ۱۹۶۰ |
| ساقط شدن بر فراز کوبا | ۱۹۶۲ |
| آخرین فروند تشکیل شده | ۱۹۸۹ |
| بازنشستگی برنامه ریزی شده | ۲۰۲۶ (از نیروی هوایی) |
باقی مانده این هواپیماها اکنون در موزه های آن کشورها به نمایش گذاشته شده است. این چنین موزه نظامی انقلاب خلق چین در پکن لاشه یک فروند U-2C (56-6691) که در سال ۱۹۶۵ بر فراز چین سرنگون شد را به نمایش می گذارد. مطابق گزارش CNN، پنج فروند U-2 بر فراز چین سرنگون شدند. با این حال، در آن زمان، مدیریت همه U-2 ها بر مسئولیت سیا می بود، و این آژانس هیچ زمان به طور رسمی توضیح نداد که آنها در آسمان چین چه می کردند. آنها این چنین توسط خلبانان تایوانی هدایت می شدند و انگارً در یک مطرح تحقیقاتی آب و هوایی شراکت داشتند.

آخر راه
در آگوست ۲۰۲۳، مجله نیروی هوایی و فضایی گزارش داد که نیروی هوایی ایالات متحده بالاخره در حال برنامه ریزی برای بازنشستگی ناوگان U-2 Dragon Lady خود در سال مالی ۲۰۲۶ است. خواست بودجه نیروی هوایی برای سال ۲۰۲۵ شامل هیچ گونه بازنشستگی U-2 نبوده است.
| حالت امروز هواپیمای جاسوسی U-2 | |
| موقعیت | در سرویس |
| بازنشستگی برنامه ریزی شده | فوریه ۲۰۲۶ |
| تعداد | ۳۳ فروند (۵ نسخه آموزشی دو سرنشینه و دو ER-2 در اختیار ناسا) |
| دارندگان جاری | نیروی هوایی ایالات متحده و ناسا |
اگر نیروی هوایی ایالات متحده این هواپیمای جاسوسی را در سال مالی ۲۰۲۶ بازنشسته کند، ۷۰ سال از اغاز سرویس آن ها خواهد گذشت (اگرچه هواپیماهایی که تا این مدت پرواز می کنند در دهه ۱۹۸۰ ساخته شده اند). U-2 های در حال خدمت اکنون به طور متوسط نزدیک به ۴۰ سال عمر دارند و نیروی هوایی اکنون با افت منبع های تشکیل قطعات کلیدی روبه رو است. ناسا دو نوع U-2 (به نام ER-2 یا Earth Resources 2) را برای ماموریت های علمی منفعت گیری می کند. اشکار نیست این هواپیماها چه وقتی بازنشسته خواهند شد و آیا از همتایان نیروی هوایی خود زیاد تر در سرویس خواهند ماند یا خیر.
دسته بندی مطالب
[ad_2]

