مدیرعامل دیجی‌کالا در رابطه تغییرات تازه در نیروی انسانی: تغییرات ساختاری داشتیم_دنیای تکنولوژی

تکنولوژی

نوشته شده توسط:

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دنیای تکنولوژی

در دو سه روز تازه اخبار مرتبط با تعدیل نیرو در دیجی‌کالا به شدت در فضای مجازی وشبکه‌های اجتماعی پخش شده است. اما مدیرعامل دیجی‌کالا می‌گوید این تغییرات بخشی از یک بازنگری استراتژیک برای افزایش منفعت‌وری، هوشمندسازی و عکس العمل سریع تر به نیازهای بازار است. «مسعود طباطبایی» در گفتگوی اختصاصی با دیجیاتو توضیح می‌دهد که چرا دیجی‌کالا بعد از ۱۸ سال فعالیت، نیاز به این تحول داشت، چطور این تصمیم الزامی گرفته شد و چه پشتیبانی‌هایی برای کارکنان جدا شده در نظر گرفته شده است.

علت تعدیل نیروی تازه در دیجی‌کالا چه بوده است؟

 با دقت به تغییرات بازار، نوشته منفعت‌وری و تأثیراتی که فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی بر فرایندهای کسب‌وکار گذاشته‌اند، از یک‌ سال قبل برنامه‌ریزی و جلساتی را اغاز کردیم تا بتوانیم سازمان را اثربخش‌تر کنیم. این یک تصمیم پیچیده می بود و ساختار سازمانی باید به‌طور کامل بازنگری می‌شد. مقصد هم این می بود که سازمان بتواند بهتر به تغییرات بازار جواب دهد و سرویس‌های دلنشین‌تری به مشتریان اراعه کند.

او گفت‌وگوها را از سال قبل در سطح رهبری سازمان اغاز کردیم تا سازمان انعطاف‌پذیری و شدت عمل بیشتری در روبه رو با تغییرات بازار داشته باشد. متأسفانه، به‌علت این تغیرات، حذف برخی موقعیت‌های شغلی و خداحافظی با تعدادی از همکاران اجتناب‌ناپذیر می بود. یقیناً اصرار می‌کنم که این عمل به معنی‌ تعدیل نیرو نیست. همه این افراد زحمت‌کش و اثرگذار بودند، اما ماهیت برخی دپارتمان‌ها و مشاغل تحول کرده است. بعد از جلسات متعدد با معاونان و بازدید دقیق، ساختار اصلاح شد و مطمئنیم این تغییرات در آینده تأثیر مثبتی روی کسب‌وکار و خدمات ما خواهد گذاشت.

آیا این تصمیم به حذف برخی خدمات دیجی‌کالا منجر خواهد شد؟

هیچ سرویسی حذف نمی‌بشود؛ حتی برخی خدمات گسترش هم اشکار می‌کنند. اما امکان پذیر مدل اراعه برخی از آن‌ها تحول کند. ما همه فرآیندها و دپارتمان‌ها را بازدید کردیم و تصمیم گرفتیم کدام راه حلها باید بهینه یا حذف شوند. دقت داشته باشید که دیجی‌کالا یک شرکت ۱۸ساله است و بازنگری ساختاری یک الزام می بود، وگرنه از تغیرات بازار عقب می‌مانیم و فسیل می‌شویم.

برخی شایعه ها حاکی از آن است که این تصمیم به علت مشکلات مالی یا برای دلنشین‌تر کردن صورت‌های مالی پیش از اراعه اولیه سهام (IPO) گرفته شده است. تایید می‌کنید؟

 دیجی‌کالا امروز در بهترین شرایط اقتصادی خود قرار دارد و کارکرد مالی آن شفاف و قابل‌رصد است. ما این تصمیم را دقیقاً در شرایطی گرفتیم که شرکت از نظر مالی حالت زیاد مساعد دارد. نوشته مهم، افزایش شدت عمل و هوشمندتر شدن سازمان است. ما فهمید شدیم برخی فعالیت‌ها قیمت افزوده چندانی ندارند، به این علت ساختار را بازتعریف کردیم تا نسل بعدی دیجی‌کالا چابک‌تر و هوشمندتر باشد.

عکس العمل‌ها در شبکه‌های اجتماعی مشخص می کند که این تصمیم برای برخی کارکنان دردناک بوده است. چه پشتیبانی‌هایی از آن‌ها شده است؟

بله. برای ما هم این قسمت تلخ ماجرا می بود و با وجود همه احترام و علاقه‌ای که  به همکاران سابقمان داریم، ناچار به این تصمیم شدیم. اما برای افت تأثیر این تحول، بسته‌های حمایتی شامل حقوق تا آخر خرداد (و در برخی موارد زیاد تر) و پشتیبانی برای جذب در شرکت‌های همکار در اکوسیستم فناوری در نظر گرفته‌ایم. این چنین با تیم‌های منبع های انسانی سازمان‌های دیگر هماهنگی می‌کنیم تا مسیر شغلی این عزیزان ادامه اشکار کند.

شایعه دیگر این می بود که تغییرات صورت گرفته به علت سختی همراه اول، بوده است.

خیر. این تصمیم کاملاً جدا گانه و توسط تیم لیدرشیپ دیجی‌کالا گرفته شده و هیچ ارتباطی با سهامداران، از جمله همراه اول یا سایرین ندارد. مسئولیت استراتژی و عملیات شرکت نوآوران فن آوازه (دیجی‌کالا دات کام) بر مسئولیت من و تیم لیدرشیپ دیجی‌کالاست.

سوال: آیا این روال ادامه خواهد داشت؟

خیر. اصرار می‌کنم که برخلاف تصوری که از قطع همکاری با برخی همکاران وجود دارد و طبق معمولً در شرایط بحرانی انجام می‌بشود، ما این تصمیم را در بهترین شرایط شرکت و برای تحول طویل مدت گرفتیم و قرار نیست به‌صورت مستمر ادامه یابد.

و سخن بگویید پایانی؟

من عمیقاً قدردان همه همکارانی هستم که از دیجی‌کالا جدا شدند. این تصمیم برای آینده شرکت و همه ذینفعان، از جمله مشتریان و کارکنان جاری، الزامی می بود که نتایج آن را در ماه‌های آینده خواهیم دید. مطمئنم این تغییرات ساختاری دیجی‌کالا را به سازمانی چابک‌تر و هوشمندتر تبدیل خواهد کرد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

[ad_2]