[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دنیای تکنولوژی
«لیندا یاکارینو»، مدیرعامل شبکه اجتماعی ایکس، روز قبل رسماً از سمت خود استعفا کرد. یاکارینو سال ۲۰۲۳ توسط ایلان ماسک برای احیای کسبوکار تبلیغاتی این شبکه اجتماعی به سمت مدیرعاملی منصوب شده می بود، اما مطابق برخی گزارشها زیاد تر زمان خود را صرف کنترل مشکلاتها و جبران اشتباهات ماسک کرده است. در ادامه دوره فعالیت او در ایکس و حواشی مربوط به آن را مرور می کنیم.
وجود اولیه بهگفتن ناجی برای ایکس
یاکارینو پیش از ایکس، زیاد تر از ۱۰ سال مدیریت کسبوکار تبلیغات NBCUniversal را برعهده داشت. وقتی که یاکارینو در ژوئن ۲۰۲۳ به این پلتفرم پیوست، اندوختهگذاران و فعالان صنعت تبلیغات از او بهگفتن ناجی احتمالی ایکس یاد میکردند. مأموریت او این می بود که کسبوکار تبلیغات ایکس را نجات دهد.
«جی پتیسال»، تحلیلگر مهم شرکت تحقیقاتی Forrester، به بیزنس اینسایدر میگوید:
«یاکارینو با روابط قوی، دانش موردنیاز و تواناییهای مذاکره خود شناخته شده است. همه انتظار داشتند که او بتواند بههمان صورت علتنوآوری توییتر/ایکس بشود.»
انتصاب او برای اندوختهگذاران هم خبر خوبی می بود. «راس گربر»، اندوختهگذار قدیمی تسلا که به ماسک در خرید ایکس پشتیبانی کرده می بود، به بیزینس اینسایدر حرف های می بود که وجود یاکارینو علتمیبشود ماسک زمان بیشتری برای تمرکز روی تسلا داشته باشد.
یاکارینو در ابتدای کار خود تلاش کرد تا روابط ایکس با تبلیغکنندگانی که ماسک با آنها بدرفتاری کرده می بود را اصلاح کند. اخیراً نیز مسئول نظارت بر گسترش محصولات ویدیویی ایکس می بود تا این پلتفرم را به ایده «اپلیکیشن همهچیز» نزدیک کند.
تلاش برای مدیریت اشتباهات ماسک
اما همان گونه که بیزینس اینسایدر میگوید، از همان ابتدای کار اشکار شد که مسئولیت مهم مدیرعامل ایکس، کنترل مشکلات و اشتباهات ماسک است. در واقع پلتفرمی که یاکارینو تحویل گرفت، بعد از تصاحب ماسک به شدت صدمه دیده می بود. تبلیغکنندگان آن را بایکوت کرده بودند، چون ماسک حسابهای تعلیقشده توییتر (ازجمله حساب ترامپ) را بازگردانده و تمرکز خود روی نظارت بر محتوا را افت داد.
مطابق گزارشی از والاستریت ژورنال، در دسامبر ۲۰۲۲، (دومین ماه وجود ماسک) درآمد تبلیغاتی آن ۴۰ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۱ افت اشکار کرده می بود.
حتی دو ماه بعد از اغاز کار او، ماسک نام توییتر را به ایکس تحول داد؛ تغییری که مشخص می کند در آن زمان هم چنان ماسک کنترل نهایی ایکس را در دست داشته است. این عمل نیز با نگرانی تبلیغکنندگان همراه می بود. در واقع ماسک بر طراحی محصول ایکس نظارت داشت و یاکارینو امور کسبوکار را مدیریت میکرد. بااینحال مقدار قوت مدیرعامل ایکس بر امور داخلی شرکت دقیق اشکار نیست.

«بروس دیسلی»، معاون اسبق توییتر که قبل از پیوستن یاکارینو این شرکت را ترک کرده می بود، به بیزینس اینسایدر میگوید:
«زیاد سریع اشکار شد که نقش مهم او «نگه داری روحیه داخلی» است.»
ایکس در تابستان ۲۰۲۴ از گروهی از تبلیغکنندگان خود شکایت کرد تا کار یاکارینو برای جلب مطمعن این جامعه سختتر بشود. ایکس در شکایت خود شرکتهایی همانند LEGO را به توطئه غیرقانونی برای تحریم پلتفرم خود متهم کرده می بود. این پرونده تا این مدت در جریان است.
یاکارینو در احیای ایکس ناموفق می بود؟
درنهایت، «الکس براونسل»، رئیس قسمت محتوا در مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی، معتقد است یاکارینو در احیای کسبوکار شرکت ایکس موفق نبوده است. مطابق گزارش اینسایدر، مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی پیشبینی کرده درآمد تبلیغاتی ایکس در سال جاری به ۱.۸۷ میلیارد دلار برسد که ۶.۹ درصد نسبت به سال قبل افت یافته است.
این چنین برآورد میبشود کسبوکار تبلیغات ایکس در دوره مدیریت یاکارینو نزدیک به ۲۳ درصد کوچکتر شده درحالیکه بازار تبلیغات جهانی در همین بازه ۳۴.۴ درصد رشد کرده است.
آخر کار مدیرعامل ایکس
اغاز سال قبل نیز ماسک «محمودرضا بانکی» را بهگفتن مدیر مالی ایکس منصوب کرد. این حرکت علتتضعیف جایگاه یاکارینو در شرکت شد. علاوهبراین، در مارس ۲۰۲۵، شرکت هوش مصنوعی ماسک یعنی xAI، ایکس را در یک خرید وفروش سهامی خرید. با این اتفاق، جایگاه یاکارینو عملاً به یک مدیر قسمت افت یافت.

یقیناً دقیقاً اشکار نیست که این دلایل در خروج یاکارینو از ایکس نقش داشتهاند یا خیر. بااینحال، «گری بلک»، بنیانگذار مشترک صندوق اندوختهگذاری The Future Fund که بیشتر از یک دهه یاکارینو را میشناسد، به اینسایدر حرف های اطلاعات ضدیهودی علتفرار تبلیغکنندگان خواهد شد و این سناریو برای [یاکارینو] «همانند یک کابوس» بوده است. حرف هایهای او میتواند به مشکل تازه هوش مصنوعی Grok در ایکس اشاره داشته باشد که در آنها به تمجید از هیتلر پرداخته می بود.
دسته بندی مطالب
[ad_2]

