[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی دنیای تکنولوژی
جنگ ویتنام، الزام وجود یک هواگرد رزمی تخصصی برای حمایتو اراعه آتش حمایتبه هلیکوپترهای ترابری در موقعیتهای جنگی را آشکار کرد. در جواب به این نیاز، شرکت Bell Helicopter که سازنده هلیکوپتر Huey Iroquois می بود، مطرح پیشنهادی خود برای برنامه «سامانه پیشرفته حمایتهوایی آتش ارتش ایالات متحده» را اراعه داد. بهجای طراحی یک هلیکوپتر کاملاً تازه، بل نسخهای اصلاحشده از هلیکوپتر همه کاره و کارآمد Huey که از قبل در خدمت نیروی زمینی می بود را نظر داد تا از نیاز به برگزاری رقابت طراحی جدیدی توسط ارتش ایالات متحده جلوگیری کند.
۱۶ فیلم جنگی برتر در رابطه جنگ ویتنام؛ از Faith of Our Fathers تا Casualties of War
گسترش هلیکوپتر تهاجمی تازه در سال ۱۹۶۵ اغاز شد و طراحی آن توسط مهندس زمان شرکت بل، مایک فولس انجام شد. هلیکوپتر پیشنهادی ترکیبی از طراحیهای حاضر هلیکوپترهای بل، از جمله اجزای سازهای می بود. قسمت پشتی و دم از مدل UH-1 گرفته شده می بود، در حالی که بوم و آرایش صندلیهای پشتسرهم از مدل D-225 Warrior الهام می گرفت.
۵ هلیکوپتر تهاجمی برتر جهان در سال ۲۰۲۵ و کشورهایی که آن ها را در اختیار دارند
برای صرفهجویی در زمان و هزینه گسترش، این هلیکوپتر از تعداد بسیاری از قطعات UH-1 Huey منفعت گیری کرد؛ از جمله روتور دم، شفت انتقال نیرو، جعبهدنده و موتور. در واقع، ۸۰ درصد قطعات این هلیکوپتر از قطعات ثبتشده در فهرست موجودی ارتش بهگفتن قطعات Huey بودند.

استراتژی پیشنهادی شرکت بل نتیجه داد، چون در سال ۱۹۶۶ قراردادی برای تشکیل ۱۱۰ فروند هلیکوپتر کبرا به این شرکت واگذار شد. تا آخر همان سال، این خواست به ۵۰۰ فروند افزایش یافت و تا سال ۱۹۶۷، اولین دسته از این هلیکوپترها داخل ویتنام شدند. بهگفتن گواهی بر شدت گسترش و تشکیل آن، نخستین ۱۲ فروند AH-1 توسط هواپیمای C-133 Cargomaster به پایگاه هوایی بیِن هوا منتقل شدند؛ تنها دو سال بعد از نخستین پرواز این هلیکوپتر.
هلیکوپتر شکارچی-قاتل
ارتش ایالات متحده در ابتدا این هلیکوپتر را Huey Cobra نامگذاری کرد تا ربط آن با مدلهای قبل هیوی اشکار باشد، اما در میدان نبرد این نام به کبرا خلاصه شد. کبرا نخستین هلیکوپتر تهاجمی طراحیشده بهطور اختصاصی برای کاربرد نظامی می بود و از زمان اولین حضورش در سال ۱۹۶۷ در ویتنام جنوبی، به ستون فقرات عملیاتهای تهاجمی هوایی ارتش ایالات متحده تبدیل شد؛ تا وقتی که هلیکوپتر AH-64 Apache در دهه ۱۹۸۰ بهگفتن رقیب آن داخل میدان شد.

نسخه اولیه آن که بهنام مدل G شناخته میبشود، کاملاً مسلح می بود: دارای دو غلاف راکت ۲.۷۵ اینچی، یک مسلسل ۷.۶۲ میلیمتری و یک نارنجکانداز ۴۰ میلیمتری.
با این حال، نسخههای جدیدتر راکتها را کنار گذاشته و به سامانه موشکی TOW روی آوردند. کبرا از موتور Lycoming T53-L-703 با توان ۱,۸۰۰ اسب بخار شفتی نیرو میگرفت. در قیاس با دیگر هلیکوپترهای تهاجمی آن دوران، مدل G کوچک محسوب میشد: طول آن تنها ۱۳.۶۲ متر، ارتفاع آن ۳.۹۶ متر می بود و روتور دوپرهای آن قطری برابر با ۱۳.۴۱ متر داشت. در همین حال، هلیکوپتر Mi-24 ساخت شوروی ۱۷.۳۷ متر طول، نزدیک به ۶.۴۰ متر ارتفاع داشت و قطر روتور مهم آن تقریباً ۱۷.۹۸ متر می بود.
در زمان استقرارش در جنگ ویتنام، AH-1 Cobra بهعلت چابکی، قوت آتش و تطبیقپذیریاش، هلیکوپتری زیاد موفق در میدان نبرد بهشمار میرفت. نقشهای آن شامل شکارچی-قاتل، اسکورت دیگر هلیکوپترها و حمایتآتش برای نیروهای زمینی می بود. کبرا بهگفتن یک هواگرد رزمی، تأثیر ماندگاری بر توانایی هلیکوپترها داشت و علتگسترش نقش آنها در عملیاتهای رزمی بعدی شد.

نیمقرن وجود و هم چنان در خدمت
شرکت بل نسخههای گوناگونی از کبرا تشکیل کرد، از جمله مدلهایی با دو موتور نظیر AH-1 SuperCobra برای نیروی دریایی ایالات متحده، و این چنین مدلهای AH-1J، AH-1T و AH-1W. هر نسخه سیستمهای تسلیحاتی مختلفی را آزمایش کرد؛ از جمله سامانه تسلیحاتی پیشرفته کبرا (ECAS). تازه ترین مدل و جانشین SuperCobra، یعنی AH-1Z Viper، دارای کابین دیجیتال و سامانه روتور کامپوزیتی چهارپره است.

بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳، نزدیک به ۱,۱۰۰ فروند AH-1G تشکیل شد که از این تعداد، ۲۷۰ فروند نابود شدند.
کبراها در ویتنام بهطور گسترده مورد منفعت گیری قرار گرفته و بیشتر از یک میلیون ساعت پرواز عملیاتی ثبت کردند. در طی این جنگ، ۲۳۱ خلبان هلیکوپتر کبرا نیز جان خود را از دست داده یا مفقود شدند. AH-1 Cobra دههها بعد از ویتنام نیز در عملیاتهای نظامی شرکت داشت، از جمله در سومالی و جنگ ایران و عراق. در کل، کبرا یکی از طویلترین دوره تشکیل را در بین هواگردهای نظامی آمریکا با ۵۵ سال عمر عملیاتی داشت و به یکی از قدرتمندترین هواگردها ارتش ایالات متحده تبدیل شد.

بهگفتن نخستین هلیکوپتر تهاجمی اختصاصی جهان، کبرا نحوه منفعت گیری از هلیکوپترهای بالچرخان را در عملیاتهای نظامی دگرگون کرد. ارتش ایالات متحده در نهایت AH-1 Cobra را در سال ۱۹۹۹ بازنشسته کرد و نیروی دریایی نیز مدل SuperCobra را بعد از ۳۴ سال خدمت، در سال ۲۰۲۰ با AH-1Z Viper جانشین نمود.
نیروهای تفنگدار دریایی ایالات متحده اخیراً واحد هلیکوپتر تهاجمی سبک بازنشستهای را مجدد فعال کرده که قرار است AH-1Z Viper و هلیکوپتر تازه UH-1Y Venom را به پرواز درآورد، که امکان پذیر به معنی ادامه خدمت مدل مدرن کبرا در سالهای پیشِ رو باشد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]

